Ofte stilte spørsmål

Lurer du på noe, finner du mest sannsynlig svaret her!

  • Hvor mye koster det å lade?

  • Registrerte kunder (lading med Grønn Kontakt sin app eller ladebrikke)
    Hurtiglading: kr 2,50 per påbegynte minutt, før rabatt.
    Superhurtiglading: kr 3,50 per påbegynte minutt, før rabatt.
    Flexilading: kr 0,75 per kW påbegynte kvarter.

    Drop-in/sms
    Hurtiglading: kr 4,00 per påbegynte minutt.
    Superhurtiglading: kr 4,50 per påbegynte minutt.
    Flexilading: kr 1,00 per kW påbegynte kvarter. 

    Slik beregner du prisen for flexilading
    Snitteffekt x pris x antall påbegynte kvarter.

    Eksempel (lading med 10 kW snitteffekt i 56 minutter):
    10 (snitteffekt) x 0,75 (pris) x 4 (antall kvarter) = kr 30,00.

    Få volumrabatt!
    Vi beregner rabatt basert på hvor mye du har ladet for, per måned:

    Ladesum per måned, inkl. mva. Rabatt
    Kr 0 – 100 ÷ 0 %
    Kr 101 – 250 ÷ 10 %
    Kr 251 – 500 ÷ 20 %
    Kr 501 – 750 ÷ 30 %
    Kr 750 – ∞ ÷ 40 %

    Så fort du har ladet for over 100 kroner, får du automatisk 10 % rabatt ved neste lading. Når du har ladet for over 250 kroner går du opp til 20% – og så videre. Ved månedsskiftet sjekker vi hvor mye du har ladet for i forrige måned. Dersom du ikke har ladet nok til å holde deg på det rabattnivået du er på, blir du automatisk satt ned ett nivå.

    Vi gjør oppmerksom på at det kun gis rabatt på offentlig tilgjengelige ladeanlegg, og ikke på lukkede anlegg slik som ansattlading på kontorbygg. Kun forbruk på offentlige anlegg inngår som underlag for rabattberegning.

    Følg med i Grønn kontakts ladeapp eller på Min side for å se hvilket rabattnivå du er på, og hvor mye du mangler for å nå neste rabattnivå.

  • Hvordan fungerer volumrabatt?

  • Vi beregner rabatt basert på hvor mye du har ladet for, per måned:

    Ladesum per måned, inkl. mva. Rabatt
    Kr 0 – 100 ÷ 0 %
    Kr 101 – 250 ÷ 10 %
    Kr 251 – 500 ÷ 20 %
    Kr 501 – 750 ÷ 30 %
    Kr 750 – ∞ ÷ 40 %

    Så fort du har ladet for over 100 kroner, får du automatisk 10 % rabatt ved neste lading. Når du har ladet for over 250 kroner går du opp til 20% – og så videre. Ved månedsskiftet sjekker vi hvor mye du har ladet for i forrige måned. Dersom du ikke har ladet nok til å holde deg på det rabattnivået du er på, går du ned ett nivå.

     

    Vi gjør oppmerksom på at det kun gis rabatt på offentlig tilgjengelige ladeanlegg, og ikke på lukkede anlegg slik som ansattlading på kontorbygg. Kun forbruk på offentlige anlegg inngår som underlag for rabattberegning.

    Følg med i Grønn Kontakt ladeapp eller på Min side for å se hvilket rabattnivå du er på, og hvor mye du mangler for å nå neste rabattnivå.

  • Ladeapp fra Grønn Kontakt

  • Start og stopp lading
    Bruk ladeappen ved start og stopp av lading. Enkelt og praktisk!

    Full oversikt
    Min Side er også integrert i appen. Her finner du oversikt over forbruk, faktura og abonnement. Du kan også følge med på ditt rabattnivå. Har du flere i bedriften eller familien som også skal hurtiglade, kan du legge inn telefonnumrene til disse for å få alt på samme abonnement. Som registrert kunde får du samme pris ved bruk av app som ved bruk av ladebrikke.

    Ladestasjonskart og navigasjon
    I app’en får du full oversikt over alle Grønn kontakt og andre leverandører sine ladestasjoner i hele Norge. Du kan enkelt finne ut hvilke av ladere som er i nærheten av deg og om Grønn kontakt sine ladepunkter er ledige eller opptatt. Du får nøyaktig veibeskrivelse og kan enkelt navigere til stasjonen. Få oversikt over alle ladestasjonene i kartet.

  • Ladebrikke fra Grønn Kontakt

  • Når mottar jeg min ladebrikke?
    Vi sender ladebrikken i posten senest tre virkedager etter bestilling.

    Når kan jeg begynne å bruke ladebrikken?
    Din ladebrikke er aktivert fra dagen du mottar den, uavhengig av om fakturaen er betalt.

    Hva koster en ladebrikke?
    En ladebrikke fra Grønn kontakt koster 50 kroner inkl. frakt. Utover dette er det ingen kostnader forbundet med å ha en ladebrikke.

    Er det noen bindingstid på mitt abonnement?
    Det er ingen bindingstid hos Grønn kontakt. Du står fritt til å si opp ditt abonnement når du vil.

    Jeg registrerte brikken min, men klarte ikke å lade. Vil jeg bli belastet for dette?
    Nei, om ladingen blir avbrutt før du har ladet mindre enn 1 kWt vil du ikke bli belastet for dette.

    Kan jeg registrere meg som kunde uten at jeg har bilens registreringsnummer?
    Ja, om du enda ikke vet registreringsnummeret på din bil kan du registrere dette på Min side når du får det.

  • Kan jeg bruke ladebrikken fra Elbilforeningen?

  • Dersom du allerede er kunde hos Grønn kontakt
    Logg deg på Min side og legg til brikken fra Elbilforeningen der. Klikk på fanen for abonnement og deretter «legg til brikke». I dette feltet legger du inn brikkenummeret fra ELbilforeningen. Brikken kan benyttes umiddelbart etter registrering.

     

    Dersom du er ny kunde
    Gå til Registrer deg for å registrere deg som bruker. I bunnen av registreringsskjemaet kan du skrive inn nummeret på brikken.

  • Hva er hurtiglading?

  • Ved hurtiglading kan du lade bilen din fra 0 til 80 % i løpet av 15 – 30 minutter (avhengig av bilens batterikapasitet og temperatur). Etter at bilens batteri er 80 % ladet tar det dobbelt så lang tid å lade.

    I Grønn kontakts nettverk finner du to typer uttak på hurtigladere: CCS (også kalt Combo) og CHAdeMO. Bilen din støtter kun ett av disse uttakene.

    Alle hurtigladestasjonene våre har CHAdeMo-uttak, men ikke alle har CCS-uttak. Dersom du har en CCS-kompatibel bil, er det derfor viktig å sjekke om stasjonen du vil bruke har CCS-uttak.

  • Hva er flexilading?

  • Flexiladerne (semihurtigladerne) våre leverer vekselstrøm (AC) med effekt 22 kW, og hastigheten på ladingen bestemmes derfor av ladeeffekten på din bil. Jo større ladeeffekt, jo raskere lades bilen. Hvis din bil har en ladeeffekt på 10 kW og en batterikapasitet av 60 kWt kan du lade opp batteriet i løpet av 6 timer ved bruk av flexilader (t = 60 / 10). Du betaler per påbegynte ladekvarter – av hengig av hvor stor ladeeffekt din bil har.

    VIKTIG: For å bruke flexiladeren trenger du din egen Mode-3 ladekabel, enten av Type 1 eller Type 2.

  • Hvor finner jeg Grønn Kontakts ladere?

  • Det enkleste er å laste ned Grønn kontakts ladeapp fra App Store eller Google Play. App’en vår gjør det enklere for deg å finne lader når du er på farten og du har til enhver tid full oversikt over ditt kundeforhold hos oss. Din profil, dine rabatter og dine fakturaer!

  • Fakturaspørsmål

  • Vi sender faktura til e-postadressen du opplyste da du registrerte deg som kunde. Vi tilbyr betaling med betalingskort, Avtalegiro og eFaktura:

    Betalingskort: Er du registert kunde hos oss, logg deg på Min Side og legg til betalingskort her. Du vil få tilsendt faktura på e-post, men denne trekkes automatisk fra ditt kort.
    Nye kunder kan legge til betalingskort i registreringsprosessen.

    Avtalegiro: Aktiver Avtalegiro i din nettbank. Referansenummer: 9908:994768832

    eFaktura: 10 første sifrene i KID-nummeret ditt på mottatt (ny eller gammel) faktura fra Grønn Kontakt.
    Full Kontroll på Min Side 
    Din ladereise og fakturaer finner du på Min Side.
    Her kan du også se din volumrabatt og endre personinformasjon.

     

  • Jeg fikk ikke ladet bilen min, hvordan melder jeg fra?

  • Om du trenger hjelp eller opplever feil på en ladestasjon når du står med bilen din klar til å lade – ring vår døgnåpne kundeservice på 47 67 08 00.

    Vi gjør da alt vi kan for at du skal få ladet bilen din!

    Om du har en tilbakemelding til oss i ettertid kan du gjerne sende oss en e-post til [email protected] så svarer vi deg der.

  • Jeg har kjøpt en Renault Zoe med avtale om gratis lading. Hvilke ladestasjoner gjelder dette?

  • For deg som har kjøpt ny Renault Zoe i 2017:
    Du har gratis flexilading i ett år etter registreringsdato på alle våre offentlig tilgjengelige ladestasjoner.

    For deg som kjøpte ny Renault Zoe i 2016:
    Du har gratis flexilading i ett år etter registreringsdato på alle våre ladestasjoner som er plassert ved Circle K (Statoil) i hele avtaletidens varighet.

    For flere detaljer se brevet du fikk tilsendt da du registrerte deg hos din Renault-forhandler.

     

Tips andre