Noen refleksjoner om elbiltur

Sommeren 2020 er uten tvil spesiell på mange måter. En av de åpenbare forskjellene sammenliknet med tidligere ferier, er at nordmenn i år tar ferien hjemme i Norge. Og med hjemmeferie blir det økt trafikk på all infrastruktur, herunder også ladeinfrastrukturen for elbiler.

Gjennom det siste året har det vært bygget ut systematisk hos de fleste ladeoperatørene. Spesielt på Østlandet har det blitt tett med ladere med høy effekt, og de store utfartsårene mot Sverige, Sørlandet, Hallingdal, Valdres, Gudbrandsdalen og Østerdalen virker nå å ha blitt godt dekket med mange ladere. Vårt første år med elbil har så langt vært fullstendig uproblematisk, så vi er ganske rolige med tanke på sommerplanene.

Grønn Kontakt med godt utbygd hurtigladenettverk

Noe av det jeg liker med Grønn Kontakt er deres tilstedeværelse også på steder utenom knutepunktene. Strøm finnes overalt, og det er også derfor man finner Grønn Kontakt på steder hvor det ellers vil være dyrt å ha bensinstasjoner. Enten du besøker Ytre Tyssvassnesfjorden eller Indre Kringlebotnvik så står det en stolpe fra Grønn Kontakt der. Ladestasjonene til Grønn Kontakt står tett, er åpne for alle og har standardiserte kontakter så alle biler får ladet. Nå gjenstår det bare å se om det er nok ladepunkter til at det ikke blir for lange køer i sommer. Litt kø tenker jeg er greit, ellers har man bygget ut overkapasitet.

Elbil er enkelt

Da vi kjøpte vår første elbil innså jeg hvor lite jeg husket om strøm og hvor lite jeg kunne om lading av elbil. Tiden før vi fikk bilen brukte jeg på å friske opp gammel kunnskap og sette meg inn i lading av elbil. Ved første øyekast virker det uoversiktlig og vanskelig, men konseptet er enkelt og krever ingenting av oss i det daglige.

Det første jeg gjorde var å skaffe oversikt over ladeoperatører som har ladestasjoner der vi ferdes. Det neste jeg gjorde var å laste ned appene deres, registrere meg som kunde, bestille en brikke og legge inn betalingskort. Det er alt. Når vi kommer til ladestasjonen kobler vi bilen til laderen, sveiper brikken foran laderen, lading starter og betaling trekkes automatisk når lading er ferdig. Enkelt og greit!

Gjennom det siste året har vi dermed kunne svinge innom en hvilken som helst ladeoperatør og ladet bilen uten å lure på hvordan vi starter lading eller hvordan vi får betalt. Grønn Kontakt, Kople, Fortum, Ionity, Circle K eller BKK spiller ingen rolle, vi kan lade overalt. Vi testet også lading på ladestasjoner i nærheten av hjemme, slik at vi begge ble komfortable med hvordan det fungerer når vi faktisk trenger det. Gode forberedelser er nøkkelen til problemfri lading.

Forberedelser og planlegging

Akkurat nå sitter vi hjemme og titter på kartet og planlegger sommerferien. Med to små barn i bilen vet vi at vi må være fleksible på hvor vi skal og hvor langt vi kan kjøre om dagen. Bilferie betyr ikke at man skal sitte i bilen hele dagen, men at bilen tar oss dit turen starter. Vi har en bil med stort batteri og god rekkevidde, og har aldri opplevd rekkevidden som en begrensning. Selvsagt finnes det elbiler med kortere rekkevidde, men elbiler kollektivt sett har fått tilstrekkelig rekkevidde.

Nå sitter vi på hytta og titter på kartet. Planen er en tur gjennom Vestlandet. Hvor veien tar oss og hvor lang turen blir får tiden vise.

Vi er klare! Nå står det ikke på oss!

Elektrisk hilsen fra Martin og familien