Flere biler med større batteri

Elbilmarkedet er i stadig endring. Siden vi satte opp våre første ladere i 2011, har det kommet en rekke nye biler på markedet. Med unntak av Tesla, har svært få av disse bilene kunnet lade på mer enn 50kW, som er kapasiteten på de hurtigladerne vi har bygd til nå. I praksis har det altså vært bilene som har begrenset ladehastigheten, og ikke laderen.

Fremover vil det komme flere bilmodeller som har større batteri, og som dermed kan lade raskere enn 50kW. Vi i Grønn Kontakt ønsker å gi også disse bilene et godt ladetilbud, og vi kommer derfor til å sette opp en rekke superhurtigladere med høyere kapasitet, opptil 150kW.

 

Hvilken lader kan du bruke?

I prinsippet kan alle biler som har CCS og CHAdeMO koble seg til en superhurtiglader og lade. Men det er viktig å vite at det er bilen som bestemmer hvor stor effekt du lader på. For eksempel vil en eGolf eller Nissan Leaf vil ikke kunne lade på mer enn 50kW, mens flere av de nye bilene med større batteri vil kunne ta mer enn dette.

Her er listen over de bilene som kan superlade med effekt mer enn 50kW:

  • Audi e-tron (>150kW)
  • Jaguar I-Pace (>100kW)
  • Tesla Model 3 (>120kW)
  • Hyundai Ioniq (ca 70kW)

 

Kan lade to biler samtidig

En annen viktig forskjell på hurtigladeren (50kW) og superhurtigladeren (150kW) er at mens man kun kan lade én bil på hurtigladeren, kan superhurtigladeren lade to biler samtidig – på hver sin side av laderen. Det er viktig å merke seg at superhurtigladeren deler strømmen likt mellom begge uttak.

Smart, sikker og enkel lading!