| Inspirasjon | Elbilferie

Elbilferie i Norge

Denne sommeren har vi, som de fleste andre, vært på elbilferie i Norge. Siden dette i tillegg var vår første sommer med elbil er det klart det var knyttet spenning til hvordan det skulle gå.

Elbilferie i Norge

I 2019 stod elbiler for 42,4 % av nybilsalget i Norge, og i årets tre første måneder var det en elbil som toppet salgslistene hver måned. Når disse skulle ut på veiene denne sommeren, var det klart at det ville sette infrastrukturen for lading langs veien på tidenes prøve. Denne sommeren vil stå som en forsmak på en fremtid etter 2025 da alle nybiler som selges skal være nullutslipp.

Det var derfor ventet at det ville bli press på infrastrukturen for lading langs veien, men hvor og hvor mye var det ingen som visste.

Elbilferie i Norge

En sommerdag i juli setter vi oss i vår relativt nye elbil, hvor planen er bilferie kombinert med noen dager på hytta. Turen til hytta er kjørt mange ganger før. Vi vet ganske nøyaktig hvor mye strøm vi bruker tur og retur, om vi trenger å lade og hvor vi i så fall bør gjøre det.

På vei til hytta observerer vi ladestasjonene oppover. Det er mange av dem. Vi titter på belegget på de forskjellige stasjonene langs veien. Tilsynelatende bra belegg og lite kø. Det er bra. Den ultimate utnyttelsen av en ladestasjon er alltid fullt belegg, men ingen kø. Hvordan blir det i resten av ferien?

Elbilferie i Norge

Første ladestopp

Etter et par dager på hytta setter vi kursen mot Vestlandet. Første ladestopp tar vi hos Grønn Kontakt mens vi handler litt. Det er stille og ingen kø, så vi topper opp for turen videre. Så bærer det oppover på fjellet igjen. Nesten opp til 1200 meter, før det går utforbakke igjen. Det går faktisk utforbakke helt til vi kjenner lukten av saltvann igjen. Vi handler jordbær og nypoteter og trekker opp lunsj fra den elektriske kjølebaggen i bilen. Lunsj inntas på en gressplen under store fjell. Alt er grønt og frodig etter en våt og varm forsommer.

Nok en fjellovergang står for tur. Høydemåleren i bilen viser 0 meter over havet. Det stemmer bra, der vi kjører langs fjæra. Så bærer det oppover. Gjennom tett bjørkeskog så tett man bare finner den på Vestlandet går det i bratte hårnålsvinger på en vei så smal at det knapt bare er plass til vår egen bil. Opp, opp, opp og opp. Blant sauer og bratte daler og bekker og fosser går det oppover. Bjørkeskogen blir tynnere. 900 meter over havet står det i bilen. Snart på høyde med hytta. Vi fortsetter oppover, og snart dukker også snøflekkene frem. Sakte men sikkert flater det ut, og nesten umerkelig har det blitt mer snø enn bar grunn rundt veien. 1310 meter over havet står det i bilen, på veiens høyeste punkt. Vi stopper og tar en tur ut for å titte på utsikten. Det skal de ha for på Vestlandet, de har latterlig fin natur.

Elbilferie i Norge

Fordeler med elbil i den norske fjellheimen

Og så, etter at det har gått opp, så skal det gå ned. Bare ned. Helt til vi kjenner lukten av saltvann igjen. I motsetning til fossilbiler har elbiler den fordelen at de bruker motorene til å generere strøm når de kjører nedover. En fossilbil vil alltid bruke energi, mens en elbil i nedoverbakke vil produsere den. Nede ved havnivå har bilen generert drøye 6 % av batterikapasiteten. 6 % er ganske intetsigende, men i vår bil er det omregnet til ca. 5 kilowattimer (kWh). Til sammenlikning brukte huset hjemme 7,4 kWh den samme dagen. Forbruket er også under snittet. Elbiler elsker altså fjelloverganger. Det var en ny og positiv erfaring for meg. Noe av forklaringen ligger selvfølgelig i lav snitthastighet, høy hastighet øker forbruket.

En velfortjent ladepause

Vel nede alle bakkene er det på tide med en softis, så vi benytter igjen anledningen til å toppe opp. Ingen kø ved laderen. Da blir det is. Ingen kø på kafeen heller. Vi setter oss ute, og mens vi spiser sier det pling på telefonen: Bilen er ferdigladet. Lading av elbil kan være en tidkrevende oppgave, men det trenger ikke å være det.

Slik tilbringer vi dagene på Vestlandet. Opp. Ned. Is. Titte på en foss. Spise god mat. Nye erfaringer som elbilist. For vårt vedkommende var det nye positive erfaringer med bilen på langtur.

 

Følg Grønn Kontakt på Facebook og Instagram