– Nå som hele verden mener at elbil er fremtiden, er det fint å vise hva vi har gjort her. Det er kult å være innovativ, smiler Trond Sandvik Simonsen.

Han er styremedlem i Slettheitoppen Borettslag og selv elbilist, og viser stolt fram det splitter nye ladeanlegget på parkeringsplassen foran høyblokkene.

– Jeg tror faktisk at dette anlegget vil være med på å øke prisene på leilighetene i området, for det gjør det jo mye mer attraktivt for elbilister å bo her. Etter at vi fikk installert vårt anlegg ser vi også at andre borettslag i området vurderer det samme.

 

Derfor falt valget på Grønn Kontakt

Det hele begynte med at Trond og kona kjøpte elbil og selv fikk behov for å lade den på en effektiv og sikker måte. Etter noen diskusjoner i styret, og innhenting av priser fra ulike leverandører, vedtok generalforsamlingen i borettslaget å installere ladeanlegg for fire elbiler, med mulighet for å oppgradere med seks punkter til.

Simonsen forteller at de vurderte ulike aktører, og falt ned på Grønn Kontakt etter en helhetsvurdering. Tilbudet var gunstig økonomisk, men 24 timers kundeservice ble også vektlagt tungt.

– Hvis det oppstår en feil så kan hvem som helst, når som helst på døgnet, melde direkte fra til Grønn Kontakt. Det var viktig for oss i styret å slippe det ansvaret, forklarer han.

Flexiladerne i anlegget har effekt på 22 kW time, så mens jeg tidligere brukte 12 – 14 timer på å lade bilen, er det nå gjort på et par timer. Det er fantastisk lettvint.

– Trond S. Simonsen, styremedlem Slettheitoppen Borettslag

Naboene kan også bruke anlegget

Slettheitoppen Borettslag består av 200 leiligheter, og enn så lenge er det ikke så mange av beboerne som kjører elbil. Men det er bare et tidsspørsmål, tror han. Anlegget er også åpent for andre naboer, og det er lønnsomt for borettslaget.

– Borettslaget har betalt for å få installert anlegget, men vi får en liten kickback hver gang noen benytter det, og derfor er det i vår interesse at det blir mye brukt.

Simonsen sier at alle som ønsker å bruke anlegget må skaffe seg en brikke, og så betaler man for den strømmen man bruker. Han forklarer videre at anlegget er enkelt i bruk, og at de er glad for at de falt ned på Grønn Kontakt som leverandør.

– Vi skjønte raskt at Grønn Kontakt var en seriøs aktør. De kom først på befaring, og så var de her mens anlegget ble installert, og deretter sjekket de at alt fungerte som det skulle. De har også vært enkle å komme i kontakt med når vi har hatt spørsmål.

Grønn Kontakt har også sørget for at anlegget er klart til å utvides straks det blir behov, og det blir sannsynligvis ikke så lenge til.

– Siden alle de fem blokkene i borettslaget samarbeider om dette, og det også er endel som jobber på skolen og i barnehagen i nabolaget som bruker anlegget, er det fint å vite at det er enkelt å oppgradere det. Vi har bygget for framtiden, fastslår han.

For egen del er han glad for nye tider.

– Flexiladerne i anlegget har effekt på 22 kW time, så mens jeg tidligere brukte 12 – 14 timer på å lade bilen, er det nå gjort på et par timer. Det er fantastisk lettvint.

 

Tekst og bilder: Kari Byklum, aStory

 

Flexilading hjemme i din garasje eller anlegg?

Kundeservice: 47 67 08 00

E-post: [email protected]

Besøksadresse

Kjøita 18, 4630 Kristiansand

Følg Grønn Kontakt

Copyright (c) 2019 Grønn Kontakt All Rights Reserved. Denne nettsiden bruker informasjonskapsler (cookies). Les mer