Teknologi som skåner batteriet

Det har vært ulike meninger om hvorvidt hurtiglading av elbiler er skadelig for batteriet og hvorvidt batterikapasiteten forringes. Da de første elbilene med mulighet for hurtiglading kom, anbefalte noen produsenter å moderere bruken av hurtiglading.

Dette har flere og flere gått bort i fra i dag, da batteristyringssytem (BMS) som finnes i alle nye elbiler passer på å ikke skade batteriet.

– Batteristyringssystemet regulerer ladehastigheten inn til bilen for å i størst mulig grad beskytte bilens batteri ut i fra de forhold som er, forklarer Daniel Wie, produktsjef i Grønn Kontakt før han fortsetter:

– Det betyr blant annet at bilen kan tillate høyere ladehastighet når batteriet har riktig temperatur, men setter ned farten når det begynner å bli fullt eller for at batteriet ikke skal bli for varmt – dette for å skåne batteriet.

 

Har antall ladinger noe å si?

Hvis ikke ladeeffekten på 50kW eller mer har noen påvirkning på batteriet ettersom bilene er utstyrt med BMS, kan da hvor ofte vil hurtiglader bilene ha noe å si?

– Ut i fra de erfaringer som vi har opparbeidet oss gjennom årene, kan vi ikke se at hvor ofte man hurtiglader skal ha noe å si for batteriet og dens levetid, kan Wie fortelle.

– Elbilbatteriet vil naturlig nok tape seg noe over tid, men det er ikke som et resultat av for mye hurtiglading. Levetiden på elbilbatteriene har faktisk vært mye bedre enn det som først ble antatt, og blant annet Nissan har sagt at batteriene vil leve 10-12 år lengre enn selve bilen. Og for Tesla sin del som deler mye data, viser disse at man etter 100 000km har nesten 95% av kapasiteten igjen, avslutter Wie.

 

Produktsjef i Grønn Kontakt, Daniel Johansson

Smart, sikker og enkel lading!

Kundeservice: 47 67 08 00

E-post: [email protected]

Besøksadresse

Kjøita 18, 4630 Kristiansand

Følg Grønn Kontakt

Copyright (c) 2019 Grønn Kontakt All Rights Reserved. Denne nettsiden bruker informasjonskapsler (cookies). Les mer