– Det er ikke så mange som snakker om rekkeviddeangst lenger, men det er kanskje noen som lider av litt ladeangst, sier Ståle Frydenlund i Elbilforeningen og fortsetter:

– Derfor er det lurt å vite hvor neste ladestasjon er, og så er det selvsagt viktig at elbilistene kan stole på at det er nok ladere – og at de virker – når de kommer fram.

 

Spar strøm

Frydenlund vet det som er verdt å vite om elbiler og lading, og forteller at selv om svært få faktisk kjører seg tomme for strøm, er det likevel noen tips som er greie å vite om dersom man vil tyne mest mulig rekkevidde ut av en lading.

– Man kan spare mye strøm og dermed penger, særlig relatert til å redusere tiden ved en hurtiglader, ved å ta noen forholdsregler. Og nå som vi går inn i den kalde årstiden er det ekstra viktig å vite hvordan man selv kan påvirke rekkevidden.

Den aller største energityven er varmeapparatet. For hver eneste varmegrad i kupeen spiser rekkevidde på bilen, men det er likevel en uklok idé å skru det av.

– Det var noe man gjorde for noen år siden, men med nyere elbiler skal det være helt unødvendig. Mange modeller er utstyrt med varmepumpe, og varme i både ratt og sete. Og så lenge man sørger for å forvarme kupeen med strøm fra nettet før man kjører, bør ikke rekkevidden komme som noen overraskelse, sier han.

Men veibanen kan man ikke gjøre noe med.

– Når man kjører på våt, snødekket eller slapsete vei kan man fort bruke minst 10 prosent mer energi, så underlaget er en viktig årsak til at mange opplever at rekkevidden er kortere om vinteren. Det er det samme for andre biler, de trenger mer drivstoff på vinterføre på grunn av økt rullemotstand, forklarer han.

10 gode råd som sparer deg for strøm, tid og penger:

 

  1. Forvarm kupeen. Varmeapparatet er en stor energityv. Hvis du starter en iskald bil om morgenen vil den bruke mye strøm fra batteriet på å varme opp kupeen, i tillegg til at batteriet må varme seg selv. Dersom bilen har mulighet til forvarming av kupeen, gjerne via app på smarttelefonen, lønner det seg. Da går det mindre strøm til oppvarming underveis.
  2. Kulde reduserer effekten. 20 kuldegrader kan halvere batteriets evne til å levere energi. Når det er skikkelig kaldt så går de elektrokjemiske reaksjonene i batteriet tregere. Kjører du av gårde med fulladet batteri i 20 minusgrader uten at bilen har vært tilkoblet ladestasjon fram til avreise, risikerer du at batteriet bare klarer å levere 50 prosent av sin egentlige kapasitet. Et iskaldt batteri er et misfornøyd batteri.
  3. Strømmen forsvinner ikke. Når batteriet når sin optimale arbeidstemperatur så vil det klare å levere optimalt. Men da har det allerede brukt opp mye av strømmen på oppvarmingen, og derfor blir den totale kjørelengden redusert.
  4. Lad når bilen er varm. Dersom du plugger laderen i en iskald bil, kan det gå 2-3 timer å lade et batteri på hurtiglader, mens det med normal temperatur tar rundt en halvtime å lade til 80 prosent. Det er fordi batteriet først må varmes opp før det blir i stand til å motta ladestrøm. Det går som regel like fort å lade om vinteren forutsatt at batteriet er varmt nok.
  5. Spar penger med klattlading. Hvis du skal kjøre et godt stykke, lønner det seg alltid å stoppe på ladestasjoner underveis. Siden bilen er varm når den er i bruk, vil batteriet umiddelbart ta i mot lading. Dermed sparer du tid og penger.
  6. Ikke tråkk hardt på bremsen. Aggressiv kjørestil er batteriets verste fiende, og det er mye strøm å spare på å kjøre rolig i opptil 80 km/t i forhold til å presse bilen i 100 km/t. Slipp gasspedalen opp i forkant, så ikke du må bremse hardt, og speed rolig opp igjen. Velg gjerne en sidevei og kjør rolig i stedet for høyt tempo på motorveien, om du skal spare strøm.
  7. Bruk eco-kjøreprogram. Det kan være et smart triks, spesielt hvis du ikke er så erfaren med elbil. Når du bruker den funksjonen så vil bilen automatisk redusere litt på varmen, og den reduserer også litt på effekten du får ut når du tråkker på gasspedalen. Bilen holder litt igjen av seg selv, og det kan spare deg for rundt 10 prosent energi.
  8. Bort med takboksen. I alle fall om du vil kjøre lengst mulig uten å lade. Jo mer du fyller opp bilen, jo mer strøm vil den bruke. Tommelfingerregelen er at du kan spare 10 prosent energi om du dropper takboksen, men du kan redusere tapet ved å kjøre roligere enn normalt. Hvis elbilen din har stor batterikapasitet, er det ofte ikke noe problem med litt merforbruk.
  9. Ikke lad fullt om bilen skal stå lenge. Når alle cellene i batteriet er fulladet så sliter det mer på levetiden til batteriet, så dersom bilen skal stå parkert over tid så er det lurest at batteriet holdes mellom 20 og 80 prosent av maks kapasitet.
  10. Hurtiglading er som restaurantmat. Batteriets totale levetid vil ikke reduseres ved at man hurtiglader innimellom, men den daglige ladingen bør man gjøre hjemme. Det er som med restaurant. I hverdagen spiser man hjemme, men det er helt fint å gå på restaurant innimellom.

 

Tekst: Kari Byklum, aStory

Bilder: Grønn Kontakt

Vi gjør det enkelt å kjøre grønt!

Kundeservice: 47 67 08 00

E-post: [email protected]

Besøksadresse

Kjøita 18, 4630 Kristiansand

Følg Grønn Kontakt

Copyright (c) 2018 GrønnKontakt All Rights Reserved. Denne nettsiden bruker informasjonskapsler (cookies). Les mer