– Kulde gjør at batteriene får mindre kapasitet. Luftmotstanden øker, samtidig som vinterdekk og slapseføre gir økt rullemotstand. Alt dette gir høyere energiforbruk, og dermed kortere rekkevidde, forklarer Ole Henrik Hannisdahl, Daglig Leder i Grønn Kontakt.

Hannisdahl har over 10 års fartstid i elbilbransjen, og til vanlig bytter han på å kjøre Tesla S og eGolf.

– I vinterhalvåret bruker man jo også mer strøm til å holde bilen varm. I praksis er det ikke et alternativ å skru av kupevarmen og heller kle godt på seg, siden det gjør at vinduene dugger. Men en elbil blir varm på 5 minutter på vinterstid, og kan i tillegg ofte forvarmes med mobil-app, fortsetter han.

Hva med lading av elbil i kulda?

Det går saktere å hurtiglade bilen i kaldt vær enn på varme dager. Det skyldes at kalde batterier lader saktere enn varme batterier. Når det er sagt så gir hurtigladeren fremdeles samme effekt, men for å unngå å skade batteriene sørger bilen for at effekten går ned når det er kaldt, sier Hannisdahl.

 

Gode tips for å bedre ladetiden på vinteren.

  1. Forvarm bilen.
  2. Sørg for at batteripakken har oppnådd driftstemperatur før du lader.
    Det holder vanligvis å kjøre en mil eller to.
  3. Parker bilen et temperert sted som garasje eller lignende.
  4. Jo mindre strøm du har igjen på batteriet, jo høyere effekt kan batteriet lades med.

Bli Grønn Kontakt kunde og få en enklere ladehverdag HER. 

Smart sikker og enkel lading!

Kundeservice: 47 67 08 00

E-post: [email protected]

Besøksadresse

Kjøita 18, 4630 Kristiansand

Følg Grønn Kontakt

Copyright (c) 2018 GrønnKontakt All Rights Reserved. Denne nettsiden bruker informasjonskapsler (cookies). Les mer